Aanpak straatvuil Amsterdam

Door inzet van de ontwikkelde webapplicatie en app wordt een effectieve en budgetvriendelijk inzet gerealiseerd van mensen en werkmateriaal bij de gemeente Amsterdam.

Aanpak straatvuil Amsterdam

In 2016 heeft de gemeente Amsterdam extra budget gereserveerd om de verloedering door straatvuil in de stad tegen te gaan. Door gemakzuchtige inwoners en de toename van toeristen kwam er steeds meer druk op de verschillende vuilophaal diensten van de Gemeente. Niet alleen is een vervuild straatbeeld slecht voor het imago van de stad, het trekt ook vandalisme (graffiti) en ongedierte aan. Het beschikbare budget om deze probleem gebieden aan te pakken moest op een zo effectieve wijze gebeuren. Identificatie van overlast (denk ook aan bijplaatsen) van huisvuil was een belangrijk aspect. Een ander belangrijk aspect was een directe besparing op de inzet van personeel.

Het bijplaatsen van afval (afval plaatsen op plekken die hiervoor niet bestemd zijn) is een toenemend probleem in de gemeente Amsterdam.

Gebruikersvriendelijke waarnemingen app als remedie

De oplossing is opgebouwd uit twee onderdelen; een gebruikersvriendelijke app waarbij er in één scherm een waarnemingen kan worden gemaakt. Daarbij is het mogelijk het type waarneming, automatische gps locatie, foto’s en een audio opname toe te voegen. Vervolgens komen alle waarnemingen centraal binnen op één overzichtelijk scherm, waarbij elke categorie waarneming een eigen kleur heeft.

Vuil “hotspots” kunnen gericht worden aangepakt met deze waarnemingen app door extra focus op deze gebieden, identificatie van trends en recidive.

Op basis van gebruikersrollen hebben inspecteurs toegang tot specifieke stadsdelen, processen en onderwerpen.

Visuele weergave meldingen & rapportages

In deze webapplicatie kan er naast een visuele weergave (punten op de kaart) ook management rapportages worden gemaakt, opruimplanning, nieuwe processen worden toegevoegd en gebruikers toevoegen inclusief het toekennen van verschillende gebruikersrollen.

Vanwege privacy redenen is er data onherkenbaar gemaakt

Resultaten

Het snel in kaart brengen van vuil overlast in de stad gebeurt en bijvoorbeeld het bijplaatsen van afval duurde oorspronkelijk weken om in kaart te brengen en aan te pakken. Dit doordat veel data handmatig in verschillende systemen moesten worden ingebracht. Door één volledig systeem kan er nu binnen enkele dagen de problemen worden geïdentificeerd en aangepakt en is er ook een veel effectiever inzet van personeel, diensten en materieel gerealiseerd.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Roderick de Wit
r.dewit@marketing-solution.nl
06 458 66 900