Digitale dienstverlening naar de burger

In deze case study bedachten wij een nieuwe functionaliteit voor MijnOverheid om digitale dienstverlening van overheid tot burger te bevorderen.

De overheid en digitale dienstverlening naar de burger!

In de MijnOverheid uitdaging wordt de vraag gesteld om een service te ontwerpen die mensen gebruiksvriendelijker of makkelijker digitaal zaken latendoen met de overheid. In ons voorstel gaan wij er vanuit dat het ook een intensivering van de informatie mag betekenen tussen overheden en de burger.

Hoe sluit het portaal beter aan bij wat mensen kunnen en verwachten? Hoe kan een digitale overheidsdienst zoveel mogelijk burgers bereiken met een bericht(of een dienst of rekening) van de overheid? Rekening houdend dat er ook nog steeds relatief grote groepen burgers zijn die nauwelijks digitaal zijn aangesloten.

Sociale demografische impressie

Er zijn in Nederland 8,7 miljoen mensen met betaald werk. Er zijn 4,2 miljoen mensen die geen betaald werk hebben. Een op de twintig werkenden heeft het minimumloon. Nog enkele andere getallen: er zijn ca. 397.000 werklozen, 253.000 met een WIA uitkering. 459.000 zitten in de bijstand. Het aantal WAO’ers bedraagt 3,2 miljoen.

De mensen die door geringe inkomsten aan de onderkant van samenleving moeten rondkomen zijn derhalve groot in aantal. Deze mensen kijken reikhalzend uit naar het storten van het maandelijks salaris, of vier-wekelijkse inkomsten. Maar zeker ook naar: Kinderbijslag, Huurtoeslag & Zorgtoeslag.

Wat kunnen overheden “digitaal” betekenen

Overheden kunnen uiteraard niet het financiële huishouden van de burgers runnen. Bovendien wordt privacy steeds belangrijker. Overheden kunnen wel behulpzaam zijn door betaalmomenten helder en vooraf te communiceren.

Ons voorstel

Maak van elk betaalmoment een melding (notificatie). Zowel digitaal via “MijnOverheid” alsook een SMS bericht (niet alleen voor minder gedigitaliseerde) en een Email. Het bericht geeft aan dat via (semi) overheid X binnen enkele dagen een bedrag wordt gestort. Uiteraard zonder de hoogte van het bedrag te vermelden. Zoals in de “uitdaging” gemeld zijn er steeds meer (semi) overheden die worden aangesloten. Niet alleen stortingen, maar ook rekeningen kunnen via de digitale weg worden aangekondigd:

  • WW uitkering
  • WIA uitkering
  • Bijstand uitkering
  • AOW uitkering
  • Huurtoeslag
  • Maar ook belastingteruggaaf
  • Gemeentebelastingen
  • Onroerende zaakbelasting
  • Waterschappen etc.

Overzicht van notificatie mogelijkheden

In het overzicht van de notificaties worden alle toeslagen weergegeven die betrekking hebben op de betreffende persoon. De datum is de aankondiging van de notificatie, het onderwerp geeft weer om welke toeslag het gaat. In de kolom “type” zie je in één oogopslag of het om een afschrijving of bijschrijving gaat. De datum van de geplande afschrijving of bijschrijving wordt in de laatste kolom weergegeven.

Hieronder enkele concept beelden die als schermvoorbeelden worden gebruikt om het idee verder toe te lichten.

Instellen van een notificatie

Om een notificatie in stellen moet er op het tandwiel icon worden geklikt waarna het scherm wordt getoond met daarin de mogelijkheden om de notificatie in te stellen. Hierbij is het mogelijk om snel en gebruiksvriendelijke manier notificaties aan en uit te zetten en het specificeren van de gewenste type notificatie (Email/SMS).

Ontvangen van een notificatie - SMS notificatie

Ontvangen van een notificatie - Email notificatie

“Een notificatie functionaliteit kan een waardevolle toevoeging zijn voor het Mijnoverheid platform”

Sebastiaan van Lunteren, Ministerie van Binnenlandse Zaken

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Roderick de Wit
r.dewit@marketing-solution.nl
06 458 66 900